Lopen op eieren
Wij houden ons aan de door de overheid opgelegde richtlijnen ter bestrijding van het
COVID-19 virus.
Dat betekent onder andere, dat de afstand van 1.5 meter tijdens de trainingen,
de simulatiegesprekken en de lunch in acht worden genomen.

Situationeel leidinggeven (tweedaagse)
Situationeel leidinggeven
Veelal geven leidinggevenden leiding op afstand en is er (te) weinig zicht op de competenties en vaardigheden van de medewerkers. En daar zit hem nu net de kneep. Want behalve het beheersen van verschillende leiderschapsstijlen is het van belang het competentieniveau van de medewerkers in kaart te brengen. Om zodoende de meest geschikte leiderschapsstijl toe te passen in verschillende situaties.
Daadkrachtig aanspreken
Er zijn helaas collega's, medewerkers en hulpverleners die in sommige situaties antisociaal gedrag vertonen. En veel (meewerkend) leidinggevenden en managers vinden het lastig om die medewerker, collega of hulpverlener aan te spreken op lastig of afwijkend gedrag. Want ja, laten we wel wezen, hier werken toch alleen maar gemotiveerde mensen? Die het beste met hun collega's voor hebben?
Deze workshop leert hoe je als leidinggevende kunt afwijken van de heersende (conflict-vermijdende) norm. Je leert hoe je met eenvoudige communicatieve middelen, op een niet bedreigende of aanvallende wijze, overtuigend én daadkrachtig gedrag kunt beïnvloeden: hard zijn op de feiten, maar zacht zijn in de bejegening.
Dit programma wordt door 98% van de deelnemers beoordeeld met een 9,1 gemiddeld
Je functioneert als (meewerkend) leidinggevende, teamleider, unitmanager, zorgmanager, operationeel manager, medicus of paramedicus die tevens leiding (gaan) geven aan één of meer medewerkers.
Deelnemers: 4 – 12 personen
Doelgroep
Aanpak
Tijdens de eerste dag wordt de theorie op een interactieve wijze behandeld.
Gedurende de tweede dag wordt de theorie vertaald naar de praktijk en kunnen de deelnemers de eigen casuistiek in subgroepen verder uitwerken en oefenen.
-
leiderschapsstijlen aanpassen aan de situatie en het competentieniveau van de medewerker
-
een betere balans vinden tussen operationeel managen en mensgericht leiden
-
het gesprek aangaan op basis van feiten, minder op gevoel of via, via
-
gelijk hebben om buigen naar gelijk krijgen – zodat de ander gaat doen wat is afgesproken
-
problemen daadkrachtig aanpakken en oplossen via de Bode Methode ®
-
gezag gebruiken en optreden als niets meer helpt: ga leiden!
Resultaat
Incompany
U kunt dit programma ook voor uw eigen groep als
Incompany programma samenstellen
Programma
Dag I
09:00 Ontvangst met koffie, thee en wat lekkers
09:30 Start en inleiding
• voorstellen en verwachtingen
• (non)verbale communicatie: de rol van “bejegening”
11:00 Koffiepauze
11:15 Leiderschapsstijlen en invloed uitoefenen
• wat is jouw specifieke leiderschapsstijl?
• welke stijl hanteer je bij welke medewerker?
• Roos van Leary, welk voorkeursgedrag heb ik en
hoe kan ik een medewerker het beste beïnvloeden
12:30 Lunchbuffet
13:30 Leidinggeven aan collega’s en op afstand
• enkele tools nader bespreken: (o.a. delegeren, coachen,
regels, rondlopen, meelopen, koffiekamer, feedback,
teamoverleg)
• hoe borg ik het één en ander
14:15 Hoe kom ik zelfverzekerd over?
• hoe assertief ben ik?
• sub-assertief, assertief en agressief gedrag
• enkele verbale assertieve reacties
• enkele non-verbale assertieve uitingen en reacties
15:00 Theepauze
15.15 Omgaan met lastig gedrag
• waarom is iemand lastig?
• de meest voorkomende ergernissen inventariseren
in subgroepen
16:00 Einde dag I
Dag II
09:00 Ontvangst met koffie, thee en wat lekkers
09:30 Harde feiten, zachte bejegening
• normen, waarden, afspraken en gedragsregels
• de 6 effectiviteitsgebieden
10.00 De Bode Methode ®: collegiaal aanspreken
• wat zijn de spelregels voor een ieder?
• hoe spreek ik de ander het meest succesvol aan?
• wat te doen als niets meer werkt: de rol van de
leidinggevende
11:00 Koffiepauze
11.15 Gebruik je machtsmiddelen als niets helpt
• gezag is geen vies woord: belonen, acties en sancties
11:30 De theorie vertalen naar de praktijk
• de ergernissen in subgroepen bespreken
12:30 Lunchbuffet
13:30 En dan nu de praktijk
• de theorie wordt praktisch geoefend in subgroepen en plenair
15:00 Pauze
15:15 Vervolg simulatiegesprekken
16:00 Afsluiting
Per persoon € 995,- Dit is inclusief documentatie, 2 x lunch, consumpties en het boek "Houd eens op met dat softe gedoe: GA LEIDEN!" t.w.v. € 24,50
Exclusief overnachting.
De Bode Nascholingen is opgenomen in het CRKBO en is derhalve niet BTW-plichtig
Annulering
Ingeval van voortijdige beëindiging door de cursist vindt betaling door de cursist als volgt plaats:
A. tot 4 weken voor de afgesproken trainingsdata, geen kosten.
B. vanaf 4 weken tot 2 weken voor de afgesproken trainingsdata, 50% van de kosten
C. vanaf 2 weken tot de afgesproken trainingsdata, 100% van de kosten
Kosten
Utrecht (op loopafstand van het station)
NH Hotel Utrecht, Jaarbeursplein 24, 3521 AR Utrecht
31 mei en 1 juni 2021
14 en 15 oktober 2021
Parkeren
-
Prijs: 20 € per dag. Jaarbeurs Congrescentrum P1
-
Parkeren kan niet van tevoren worden geboekt
-
Prijs: 38 € per dag Parkeren in de Croeselaan.
-
Parkeren kan niet van tevoren worden geboekt