Medicatieverificatie-gesprekken
Opname- en ontslag-gesprekken
De serviceverlening door de ziekenhuisapotheek naar de patiënt toe die in het ziekenhuis is of wordt opgenomen breidt zich uit. Veel opnames zijn tegenwoordig van korte duur (5 dagen).
Doelstelling voor de ziekenhuisapotheek is het verhogen van de medicatieveiligheid d.m.v. Pre Operatieve Screening en het verbeteren van de logistiek op de verpleegafdeling door het houden van farmaceutische intake- en ontslag-gesprekken door de apothekersassistenten. Nieuw voor de apotheekassistenten is het contact met de patiënt in de vorm van het houden van deze opname- en ontslaggesprekken.
Ziekenhuisapotheekassistenten
Doelgroep
Aanpak
Tijdens deze workshop wordt de theorie op een interactieve wijze behandeld.
Gedurende het middag gedeelte wordt de theorie vertaald naar de praktijk en kunnen de deelnemers de eigen casuïstiek in subgroepen verder uitwerken en oefenen met een actrice.
Na deze workshop weten de deelnemers:
-
welke verschillende type patiënten er zijn en hoe hier mee om te gaan
-
hoe de patient gastvrij te benaderen en te bejegenen
-
de vertaalslag te maken naar de patiënt toe (van vakjargon naar lekentaal)
-
hoe om te gaan met (non)-verbale uitingen
-
op- en gesloten vragen te hanteren en de terugvraagmethode toe te passen, ter controle bij de ontslaggesprekken
-
hoe om te gaan met lastige situaties? Substitutie, splitsing combipreparaten, doorgebruiken eigen medicatie etc.
-
hoe om te gaan met de emotionele patiënt (SEH, oncologie)
-
hoe te overleggen met de specialist middels de SBARR-methode
Resultaat
Programma
Ochtendprogramma
​
09:00 Ontvangst
​
09:30 Inleiding
• voorstellen en verwachtingen
• het voorkomen van missers aan de ziekenhuispoort
• wederzijdse communicatie: de rol van “bejegening”
• de regie over het gesprek houden: vraagtechnieken en
luistervaardigheden
​
10:30 Omgaan met verschillende gedragingen en emoties
• normen, waarden, afspraken en (gedrags)regels
• zelftest I: roos van Leary, hoe kan ik een patiënt het beste
beïnvloeden?
​
11:00 Koffiepauze
​
11:15 Durven en doen
• van (sub)-assertief naar assertief gedrag zonder agressief
over te komen
• verwar botheid niet met duidelijkheid
​
11:45 Het intake- en ontslaggesprek
• het kop – romp – staart model: de opening, uitvragen /
informeren en afsluiting
• het doel van het gesprek formuleren
• welke weerstanden en emoties kun je verwachten en hoe hier
mee om te gaan
​
12:30 Lunchpauze
​
13:30 En dan nu de praktijk…
• de theorie wordt praktisch vertaald naar de praktijk en de
deelnemers kunnen de eigen casuïstiek in subgroepen en
plenair verder uitwerken en oefenen met een actrice.
​
15:00 Theepauze
​
15:15 Vervolg praktijk
​
16:00 Afsluiting
Per persoon € 395,- Dit is inclusief documentatie, lunch en consumpties.
De Bode Nascholingen is opgenomen in het CRKBO en is derhalve niet BTW-plichtig.
​
Annulering
Ingeval van voortijdige beëindiging door de cursist vindt betaling door de cursist als volgt plaats:
A. tot 4 weken voor de afgesproken trainingsdata, geen kosten.
B. vanaf 4 weken tot 2 weken voor de afgesproken trainingsdata, 50% van de kosten
C. vanaf 2 weken tot de afgesproken trainingsdata, 100% van de kosten
Kosten
NH Hotel Utrecht, Jaarbeursplein 24,3521 AR Utrecht (nabij het station)
20 juni 2025
29 september 2025
​
Parkeren: Kop van Lombok
Afstand: 307m
Vleutenseweg 44
€ 2.57 per 1 uur
€ 12.50 per 8 uur
Parkeren: P1 Jaarbeurs
Afstand: 376m
Graadt Van Roggenweg 351
Check altijd zelf ter plaatse de tarieven
​
​
​