Medicatieverificatie​
Incompany: 'wij komen naar u toe'
​
Opname- en ontslag-gesprekken
De serviceverlening door de ziekenhuisapotheek naar de patiënt toe die in het ziekenhuis is of wordt opgenomen breidt zich uit. Veel opnames zijn tegenwoordig van korte duur (5 dagen).
Doelstelling voor de ziekenhuisapotheek is het verhogen van de medicatieveiligheid d.m.v. Pre Operatieve Screening en het verbeteren van de logistiek op de verpleegafdeling door het houden van farmaceutische intake- en ontslag-gesprekken door de apothekersassistenten. Nieuw voor de apotheekassistenten is het contact met de patiënt in de vorm van het houden van deze opname- en ontslaggesprekken.
Ziekenhuisapotheekassistenten
Doelgroep
Aanpak
Tijdens het ochtend dagdeel wordt de theorie op een interactieve wijze behandeld.
Gedurende het middag gedeelte wordt de theorie vertaald naar de praktijk en kunnen de deelnemers de eigen casuistiek in subgroepen verder uitwerken en oefenen.
Na deze workshop weten de deelnemers:
-
Na deze workshop weten de deelnemers:
-
welke verschillende type patiënten er zijn en hoe hier mee om te gaan
-
hoe de patient gastvrij te benaderen en te bejegenen
-
de vertaalslag te maken naar de patiënt toe (van vakjargon naar lekentaal)
-
hoe om te gaan met (non)-verbale uitingen
-
op- en gesloten vragen te hanteren en de doorvraagmethode toe te passen, ter controle
-
hoe zij zich moeten voorstellen hoe het doel verteld moet worden
-
hoe om te gaan met lastige situaties? Substitutie, splitsing combipreparaten, doorgebruiken eigen medicatie etc
-
hoe om te gaan met de emotionele patient (SEH, oncologie)
-
hoe te overleggen met de specialist middels de SBARR-methode
Resultaat
Programma voorbeeld
Ochtendprogramma
09:00 Ontvangst
09:30 Inleiding
• voorstellen en verwachtingen
• het voorkomen van missers aan de ziekenhuispoort
• wederzijdse communicatie: de rol van “bejegening”
• de regie over het gesprek houden: vraagtechnieken en luistervaardigheden
10:30 Omgaan met verschillende gedragingen en emoties
• normen, waarden, afspraken en (gedrags)regels
• zelftest I: roos van Leary, hoe kan ik een patiënt het beste beïnvloeden?
11:00 Koffiepauze
11:15 Durven en doen
• van (sub)-assertief naar assertief gedrag zonder agressief over te komen
• verwar botheid niet met duidelijkheid
11:45 Het intake- en ontslaggesprek
• het kop – romp – staart model: de opening, uitvragen en afsluiting
• het doel van het gesprek formuleren
• welke vragen/weerstanden kun je verwachten?
• hoe formuleer je het antwoord om je kans op succes te verzekeren?
12:30 Lunchpauze
​
13:30 En dan nu de praktijk…
• de theorie wordt praktisch vertaald naar de praktijk en de
deelnemers kunnen de eigen casuistiek in subgroepen en plenair verder uitwerken en oefenen.
15:00 Theepauze
15:15 Vervolg praktijk
16:00 Afsluiting
Na een gratis intakegesprek bieden wij u een "op maat" samengesteld programma en offerte aan.
Kosten
Het programma beslaat een dagdeel van 3 uur theorie en een dagdeel van 3 uur simulatiegesprekken met een actrice. De dagdelen kunnen op 1 dag of bv aansluitend aan werktijden gegeven worden.