Patientbejegening: gastvrijheid 

Inleiding

Wat verstaat de medewerker onder gastvrijheid en wat verstaat de patiënt/cliënt en in meer bredere zin, de interne- en externe klant daaronder? Hoe is uw bejegening geregeld? Bij u in de praktijk, in het ziekenhuis, op de verschillende afdelingen?

 

Welke spelregels kun je daarover afspreken (grenzen stellen) en hoe kun je je daaraan houden? En wat te doen als de ander zich daar niet aan houdt? Naast de eigen medewerkers hebben nog tal van andere professionals in eenzelfde instelling of praktijk contact met deze klant. Wie zijn eigenlijk onze interne- en externe klanten?  

Je functioneert op MBO/HBO/WO  werk- en denkniveau zoals: verpleegkundigen, verzorgenden, leidinggevenden en medici en paramedici  

Doelgroep

Aanpak

Deze incompanytraining bestaat uit 2 dagdelen. In het eerste dagdeel wordt 'interactieve theorie' behandeld. In het tweede dagdeel wordt er geoefend door middel van simulatiegesprekken met een actrice.

 

In de trainingen komen de volgende programmaonderdelen aan bod:

  • wat houdt privacy in? 

  • hoe blijven wij bereikbaar tijdens pauzes en lunch? 

  • waaraan moet onze wachtruimte voldoen? 

  • wel/geen koffie/thee gratis aanbieden? 

  • hoe ga ik met (te) lange wachttijden om? 

  • waar leg ik de grens bij lastig en onredelijk gedrag van de patiënt? 

  • wij doen het wel, maar de specialist…? 

De cursist leert de klant op een juiste wijze te bejegenen zoals dat gewenst wordt voor de desbetreffende onderneming. De medewerker is en blijft het visitekaartje van de instelling en de klant is koning zolang hij/zij zich koninklijk gedraagt. 

Na deze cursus weten de deelnemers: 

  • welke verschillende type patiënten/bezoekers er zijn 

  • hoe de interne- en externe klant te benaderen  

  • hoe om te gaan met (non)-verbale uitingen 

  • de juiste vraagstelling te hanteren en beter te luisteren 

  • hoe grenzen te stellen  

  • hoe om te gaan met lastige situaties 

Resultaat

Kosten

Datum en tijdstip

Na een vrijblijvend intakegesprek ontvangt u een op maat samengestelde offerte

De datum of data worden in onderling overleg vastgesteld, evenzo de tijdstippen. U kunt dus zelf bepalen of u ’s morgens, s’ middags of aansluitend aan de werktijd de training wilt volgen.

 
 
 
 
 
Incompany > Patiëntbejegening: gastvrijheid