top of page
Top

Iedereen wil aardige collega's,

ook jouw collega's

Voor 5 punten geaccrediteerd bij:

ABAN; ADAP; KABIZ; KNMP; KRM: KRT; NVvPM en VenVN

​

​
collegiale feedback

Hanteer de Bode Methode® zodat lastig gedrag van collega's wordt voorkomen/opgelost en de samenwerking goed blijft

Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last.

​

Met het hanteren van de Bode Methode® willen wij je leren je collega aan te spreken op apart, negatief gedrag en toch de sfeer goed te houden zodat je nog steeds door dezelfde deur kunt.

Zo voorkom je dat gedoe of onenigheid op een conflict uitdraait.

We begeven ons aan het begin van de communicatie, inclusief hoe hulp te vragen bij de leidinggevende als je collega “ja” blijft zeggen maar “nee” blijft doen. In dat geval beland je in een conflict.


Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze de confrontatie aan zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen. 

​

Zelf ingebrachte casuïstiek

De volgende casuïstiek wordt regelmatig door de deelnemers zelf tijdens het programma naar voren gebracht als zijnde lastig en veelvoorkomend:

​

Gedrag van collega's:
• rommel niet opruimen / niet aanvullen
• te laat komen / te vroeg weggaan
• geen baliewerk willen doen
• “de kantjes er van af lopen”

• in werktijd privé bellen / internetten / appen
• dominant / dwingend 
• roddelen
• onheuse bejegening richting collega of klant/client/patiënt
• niet meehelpen als je collega al klaar is met de taak, en jij nog niet
• ja zeggen, maar nee doen 

 

Gedrag van leidinggevenden:

• geen voorbeeldgedrag

• niet daadkrachtig

• dominant/dwingend

• biedt geen ondersteuning

• onheuse bejegening richting collega/klant/client/patient

• roddelen
• generaliseren 

• disfunctioneren

Dit programma wordt door 93% van de deelnemers beoordeeld met een 8,6 gemiddeld

Doelgroep

Allen die in groepsverband samenwerken. Opleidingsniveau HBO. 

​

Deelnemers: 6 – 20 personen

Aanpak

Tijdens het ochtend dagdeel wordt de theorie op een interactieve wijze behandeld.

 

Gedurende het middag gedeelte wordt de theorie vertaald naar de praktijk en kunnen de deelnemers de eigen casuistiek in subgroepen verder uitwerken en oefenen.

Resultaat

Je krijgt volgens de Bode Methode ® handvatten aangereikt om met eenvoudige communicatieve middelen, op een niet bedreigende wijze (zacht), overtuigend en daadkrachtig je collega of leidinggevende te beïnvloeden zodat gedaan wordt wat is afgesproken. Je leert om gelijk hebben, om te buigen in gelijk krijgen en problematische situaties te voorkomen. Hierdoor voel je je weerbaarder en verbetert de sfeer aanzienlijk. En mocht ook dit niet lukken dan word je geleerd om niet bij de pakken neer te gaan zitten maar om door te pakken.

Bepaal het Beste Alternatief Zonder Overeenkomst (BAZO).

​

Accreditatie: klik hier

Programma

Ochtendprogramma

​

09:00     Ontvangst

09:30     Start en inleiding
                       • voorstellen en verwachtingen
                       • (non)verbale communicatie: de rol van “bejegening”

10:15     Harde feiten, zachte bejegening
                       • normen, waarden, afspraken en (gedrags)regels
                       • de 3 zachte- en de 3 harde effectiviteitsgebieden
                       • zelftest I: Roos van Leary, hoe kan ik een collega het beste

                          beïnvloeden?
                       • was ik maar iets assertiever

11:00     Koffiepauze

11:15     Samenwerken
                       • zodra een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt heb je een

                          goed functionerend team, zo simpel is het…
                       • wat zijn de specifieke randvoorwaarden? 

11:45     De Bode Methode ®
                       • collegiaal aanspreken
                       • het kennen en toepassen van de spelregels aan de hand van

                          een voorbeeld

12.30     Lunchpauze

13:30     de eigen casuistiek wordt in subgroepen verder uitwerken en geoefend      

15:00     Theepauze

15:15     Wat te doen als het niet helpt? Doorpakken, laat het er niet bij zitten!

16:00     Afsluiting 

€ 395,- per deelnemer

Dit is inclusief documentatie, lunch en consumpties    

 

De Bode Nascholingen is opgenomen in het CRKBO en is derhalve niet BTW-plichtig.

​

Annulering
Ingeval van voortijdige beëindiging door de cursist vindt betaling door de cursist als volgt plaats:
A. tot 4 weken voor de afgesproken trainingsdata, geen kosten.
B. vanaf 4 weken tot 2 weken voor de afgesproken trainingsdata, 50% van de kosten
C. vanaf 2 weken tot de afgesproken trainingsdata, 100% van de kosten

 

Algemene Voorwaarden

Kosten

Utrecht (nabij het station)

NH Hotel Utrecht, Jaarbeursplein 25, 3521 AR Utrecht

​

15 november 2024

 

​

​

​

​

​

​

Parkeerplaats: extern. Jaarbeurs Convention Centre P1 bevindt zich op 200 m van

het hotel en kost € 20,00 / dag. Parkeerplaatsen kunnen niet vooraf worden gereserveerd.

​

Extra parkeergelegenheid vindt u in de parkeergarage aan de Croeselaan op 200 m van het hotel. Prijs: € 38,00 per dag. Parkeerplaatsen kunnen niet vooraf worden gereserveerd.

​

​

Data en locatie

Doelgroep
Aanpak
Resultaat
Programma
Kosten
Data en locties
Workshops > Collegiale feedback
Inleiding
bottom of page