top of page
Top
Lopen op eieren

 (situationeel leidinggeven)

Accreditatie voor 10 punten:
ADAP / KNMP (OA) en V&VN
ABAN en Fysiotherapie aangevraagd
 
Lopen op eieren.jpg

Lopen op eieren: situationeel leidinggeven 

Veel (meewerkend) leidinggevenden en managers in de gezondheidszorg lopen op eieren als het gaat om het aansturen van medewerkers omdat ze zelf nauwelijks op de werkvloer aanwezig kunnen zijn.
Andere “meewerkende leidinggevenden” vinden het weer lastig omdat ze op papier wel leidinggevende zijn maar in de praktijk geen extra bevoegdheden hebben. Enige vorm van sociale controle ontbreekt en van toezicht houden mag al helemaal geen sprake zijn. De medewerker is toch een professional?

Wil toch eigen verantwoordelijkheden en bevoegdheden?  

​

Behalve het beheersen van verschillende leiderschapsstijlen is het van belang het competentie niveau van de medewerkers in kaart te brengen om zodoende de meest geschikte leiderschapsstijl toe te passen. En daar zit hem nu net de kneep. Veelal leiden wij op afstand en hebben we te weinig zicht op de competenties en vaardigheden van de medewerkers. En dan hebben wij het nog niet eens over eventueel afwijkend sociaal gedrag van de medewerker.
Veel (meewerkend) leidinggevenden en managers vinden het lastig om de medewerker, collega of hulpverlener aan te spreken op lastig, afwijkend gedrag. En ja, laten we wel wezen, in de gezondheidszorg werken toch alleen maar gemotiveerde mensen die het beste voor hebben met collegae en patiënten?

​

Er zijn helaas collegae, medewerkers en hulpverleners die in sommige situaties antisociaal gedrag vertonen. Deze workshop laat zien hoe je kunt afwijken van de nu vaak heersende norm. Niet door de andere kant op te kijken, niet door het probleem met de mantel der liefde te bedekken of het via een omweg (360°) bespreekbaar te maken, maar om het probleem rechtstreeks (180°) aan te pakken.
Hoe je met eenvoudige communicatieve middelen op een niet bedreigende en niet aanvallende wijze overtuigend en daadkrachtig de ander kunt beïnvloeden: hard zijn op de feiten, maar zacht zijn in de bejegening.

 

Je krijgt handvatten aangereikt hoe de ander aan te spreken op opvallend, grens overschrijdend gedrag. Collegiaal en hiërarchisch feedback geven is een prima middel om het team te leren elkaar behulpzaam te zijn en om gemaakte afspraken na te komen. Tevens moet het gezien worden als een vast onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden of te wel PROFESSIONEEL GEDRAG.

​

Herken je jezelf in het bovenstaande? Dan is dit de workshop voor jou.

Doelgroep​

Allen die leiding geven in de gezondheidzorg

​

Aantal deelnemers​

Maximaal 20 personen

​

​Programma: 2 daagse​

​

Programma dag I                

09.00    Ontvangst

09.30    Start en inleiding
            - voorstellen en verwachtingen

             - zelftest I: wat is jouw specifieke leiderschapsstijl?

11.00    Pauze
11.15    Invloed uitoefenen

             - zelftest II: Roos van Leary/de Dramadriehoek/Conflicthanteringsstijlen

11.00    Lunchbuffet 

13.30    Leidinggeven aan collega’s en op afstand
            -  enkele tools nader besproken:  (o.a. delegeren, coachen, regels,

                rondlopen,  meelopen, koffiekamer, feedback, teamoverleg)
            -  hoe borg ik het een en ander 

14.15   Hoe kom ik zelfverzekerd over?
            - zelftest III: hoe assertief ben ik?
            - sub-assertief, assertief en agressief gedrag 
            - enkele (non)-verbale assertieve reacties
15.00   Theepauze 

15.15   Hoe uit zich lastig gedrag en hoe er mee om te gaan  

             - inventariseren in subgroepen
16.00   Einde dag I

 

Programma dag II               

09.00    Ontvangst

09.30    Harde feiten, zachte bejegening

             -  normen, waarden, afspraken en gedragsregels 

             -  de 6 effectiviteitsgebieden 

10.15    De Bode Methode ®: Collegiaal feedback geven en ontvangen

             -  zelftest IV: hoe kijk ik zelf tegen feedback aan?
             -  wat zijn de spelregels voor een ieder?
             -  hoe spreek ik de ander het meest succesvol aan?

             -  een casus wordt plenair uitgewerkt             

11.00    Koffiepauze 

11.15    Wat te doen als niets werkt: het inzetten van machtsmiddelen

11.45    De theorie vertalen naar de praktijk
             - zelftest V: de eigen casuïstiek in subgroepen bespreken en uitwerken 

12.30    Lunchbuffet

13.30    en dan nu de praktijk : simulatiegesprekken met een actrice
15.00    Pauze

15.15    Vervolg simulatiegesprekken

16.00    Evaluatie en afsluiting  

​

​

Resultaat

 

Aan het einde van de training hebben de deelnemers inzicht gekregen -  en geoefend - in:

- welke leiderschap-stijl het meeste resultaat oplevert

- welk gedrag je het best kunt hanteren bij verschillende situaties/personen

- welke hulpmiddelen er zijn om op afstand te leiden

- je zelfverzekerd/assertief over te laten komen

- de medewerker collegiaal te benaderen/feedback te geven

- de lastige, grensoverschrijdende medewerker hiërarchisch te benaderen als

   niets helpt

​

Kosten

Per persoon  € 1.225,-  Dit is inclusief documentatie, lunch en consumpties.

​

De Bode Nascholingen is niet-BTW-plichtig.

​

​

 

Data en locatie

 

Harderwijk

Van der Valk Hotel Harderwijk, Leuvenumseweg 7,3847 LA​

26 en 27 mei 2025

Doelgroep
Programma
Resultaat
Kosten
inleiding
Data en locatie
bottom of page